Franse consument kiest vaker voor ‘lokaal geproduceerde producten’

De tendens ‘locavorisme’ (samenvoeging van ‘local’ en favori’), d.w.z. voorkeur voor lokaal (= “in een straal van 100 km”) geproduceerde producten lijkt toe te nemen. Dit blijkt uit een recent onderzoeksrapport van Metro Cash & Carry France i.s.m. een opiniepeilingsbureau. De tendens zou niet Frans zijn (!), maar Amerikaans en wel overgewaaid uit Californië. Volgens het onderzoek zou 53% van de Franse consumenten ontvankelijk zijn voor de herkomst van een product en één op de twee zou regelmatig lokaal geproduceerde producten kopen. Consumenten met hogere inkomens, senioren en vrouwen kopen eerder ‘lokaal geproduceerd’. Argumenten als vooral de smaak en verder voedselveiligheid, werkverschaffing, ‘eigen regio’, behoud van regionale gastronomie en behoud van milieu worden aangevoerd. De hogere prijs – 66% vindt deze producten duurder – blijft echter een handicap. 57% vindt dat de voorlichting over deze producten niet voldoende is en dat deze ronduit slecht is in de horecasector. Volgens de consumenten zouden franchiseketens het minste aandacht hebben voor het promoten van lokaal geproduceerde producten.

een reactie

  1. […] of gifstoffen in je kleding, bij producten die van dichtbij komen verwachten we sneller een veilig, kwalitatief goed artikel waarmee we dan ook nog eens onze eigen regio steunen. Kortom, het kleine en lokale voelt meer vertrouwd aan dan het grote en […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: