Franse markt horeca en catering/SIRHA

De Franse horeca- en cateringmarkt blijft een groeimarkt, ondanks de economische crisis en de verminderde koopkracht, maar wel met mindere mate dan in afgelopen jaren. In 2011 was deze markt goed voor een omzet van respectievelijk 46,5 miljard euro (horeca) en  bijna 19 miljard euro (commerciële, sociale en institutionele catering).

Horecasector

De sterkste groei, zowel in omzet als aantal outlets, wordt verwacht in de horecaketens. Het aantal outlets zou in de periode 2010-2015 nog verder met 26% toenemen tegen een afname met 3% in de traditionele horeca. Dit gaat samen met een aanhoudende fusiegolf in de horecaketens.

Een nieuwe consumptietendens die de horeca kenmerkt, is het fenomeen ‘snacking’ versus de traditionele maaltijd: 40% van de omzet van de horecabranche wordt in dit segment behaald.

Top-10 zijn hier McDonald’s, Agapes Restauration (dochtermaatschappij van Groupe Auchan. Eigenaar van Flunch, Bistrot du Boucher, Pizza Pai, Les Trois BrasseursQuick, Amarine, O’Sushi), Quick (joint venture met Agapes Restauration), Elior (o.m. Phileas, Arche, Roc France, franchise), Buffalo Grill, Servair, Groupe Le Duff (Brioche Dorée, Fournil de Pierre, Pizza del’Arte), Groupe Flo (o.m. Hippotamus, Bistro Romain, Tablapizza, Taverne de Maître Kanter, diverse brasseries), Paul en Casino Restauration (Cœur de Blé, Néofood Café, Villa Plancha).

Opvallend is hier de snelle opkomst – en succes! – van kleinere, vaak thema/etnisch gerichte horecaketens, zoals La Pataterie, Planet Sushi, Garden Ice, Pizza Sprint, Flam SA en zgn. ‘Coffee Shops’ (Starbucks, McCafé).

Cateringsector

Deze sector blijkt weinig geleden te hebben van de economische crisis. Enkele kenmerken van de verschillende cateringbranches:

Bedrijfscatering: tendens naar fusies en ‘snacking’, maar ook fair- trade en biologische producten. Winstmarges staan onder druk, evenals de gemiddelde prijs van een standaard maaltijd.

Institutionele catering (vooral onderwijsinstellingen): groter aanbod van maaltijden; aandacht voor nutritionele aspecten en kwaliteit; verandering in inkoopbeleid: meer aandacht voor ‘lokaal’ en biologisch geproduceerde producten. Dit laatste wordt gestimuleerd door de overheid (“20% bio in schoolkantines in de komende jaren”)en gesteund door de lokale overheden. Meer aandacht voor duurzaam inkoopbeleid.

Sociale catering (vooral ziekenhuizen):groter potentieel  a.g.v veroudering van de bevolking; streven naar beperkt aantal (groeps-)leveranciers; meer vraag naar klinisch aangepaste voedingsmiddelen.

Top-5 zijn hier Groupe Sodexho France, Elior (incl. Ansamble), Compass Group France, Api Restauration en Dupont Restauration.

 De internationale vakbeurs SIRHA voor horeca en catering (26-30 januari 2013 te Lyon) en equipment voor deze sectoren biedt een uitgelezen kans om inkopers van catering en horeca, maar ook inkopers van supermarktketens te ontmoeten.

Het Landbouwbureau Parijs neemt, in samenwerking met het ministerie van EZ, deel aan SIRHA 2013 met een Hollandpaviljoen.

Innovatie staat centraal met:  SIRHA Innovation Award, The Gastronomic Creativity Festival, Bocuse d’Or concours, brood/banket (Salon National de la Boulangerie – Pâtisserie). Er is een toenemende aandacht voor biologische producten.

De regio Lyon, Z-O Frankrijk en de aangrenzende gebieden in Noord-Italië en Zwitserland zijn een belangrijke markt voor levensmiddelen, met name kwalitatief hoogwaardige producten en een belangrijk (geografisch) centrum, waarmee het belang van SIRHA nogmaals wordt onderstreept.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: