Marktperspectieven 2012-2015 voor biologische producten

De marktgroei van biologische producten – tot en met 2009 was deze met een jaarlijkse groeipercentage van ruim 20% explosief te noemen – echter wel een inhaalslag – lijkt zich te stabiliseren. In 2011 viel de groei terug naar 10%. Voor 2012-2015 wordt de gemiddelde marktgroei op circa 5% per jaar geraamd. In 10 jaar tijd is de markt verdubbeld tot nu 5 miljard euro. In de catering (vooral schoolkantines) is de omzet sinds 2008 verdrievoudigd, maar het aandeel blijft nog steeds bescheiden. 45% van de consumenten verklaart regelmatig biologisch te kopen. De aankoop door de consument surfte tot nu toe op waarden als gezond, milieuvriendelijk en ethiek. De aanhoudende economische crisis en gestaag afnemende huishoudelijke uitgaven/hoofd aan voeding, ook al blijft dit percentage in Frankrijk nog relatief hoog, zullen het aankoopgedrag van de consument beïnvloeden. De toenemende belangstelling voor ‘lokaal geproduceerde’ (de zgn. proximiteit) of ‘made in France’ producten – goed voor de lokale/nationale economie – kan voor het Franse biologische product positief uitwerken, maar zeker is dat niet, zo blijkt uit een analyse van het onderzoeksbureau Xerfi. Consumentengedrag blijft onvoorspelbaar. De biologische markt wordt nu vooral gestimuleerd door de supermarktorganisaties die hun assortiment biologisch onder huismerk (bv. U bio, Carrefour Agir Bio) fors hebben uitgebreid en deze promoten met lage prijzen. Hun %-aandeel in de totale markt bedraagt nu 47% en zou in 2015 stijgen tot ruim 50%. Volgens Xerfi zullen de retailers, willen zij nog doorgroeien in dit segment, aan klantenbinding moeten doen door het biologische product te verbreden naar een ‘duurzaam’ product. Ook in Frankrijk gaat de interesse steeds meer naar ‘duurzaamheid’. Concurrentie voor de retailers komt uit de hoek van de gespecialiseerde winkelketens als BIOCOOP en BIOMONDE. Deze ketens die hun aandeel de laatste jaren licht zagen dalen, leggen het accent nu op ‘ethiek’ en zijn overgegaan op het door de sector recent gecreëerde (niet nationaal erkende) sectorkeurmerk ‘Bio Convergence’. Dit keurmerk gaat verder in de eisen dan het EU-keurmerk en dus ook het nationale keurmerk AB (‘Agriculture Biologique’) en positioneert zich hiermee als  ‘écht bio’ met de slogan “0% GGO, 100% bio”. Ondanks de crisis, zal de vraag naar verwerkte biologische producten, volgens Xerfi, toenemen. De voedingsindustrie begint dan ook toenemende belangstelling te tonen. Naast de ‘specialisten’ Distriborg, Léa Nature en Senfas, ontwikkelt de voedingsmiddelenindustrie, zoals bv. Charal (vlees), Bonduelle (groentenconserven), Heinz, Materne (jam/vruchtenmoes), eigen huismerken voor biologisch. In de commerciële horeca profileren zich tot nu toe slechts enkele ketens met biologisch: Planetalis, Exki.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: