FRA markt voor petfood en paardenvoeders in de lift

De FRA markt voor petfood, incl. paardenvoeders, ontwikkelt zich gunstig:

petfood: + 2,9% (2009-2010); paardenvoeders: +7,3% (2010/2011) en medicale petfood: +12,9% (2011).

NB: Enkele cijfers over de markt ‘gezelschapsdieren’:

48,7% van de Franse gezinnen heeft een huisdier. FRA zou in totaal 59 miljoen huisdieren tellen…Hiervan vertoont het aantal katten met +2% (2012) een stijgende lijn, maar honden (-3%), kleine zoogdieren (-7%) en siervissen (-13%) een dalende lijn. De totaalmarkt van  producten (petfood, dierverzorgingsmiddelen en accessoires) voor gezelschapsdieren bedroeg in 2012 4 miljard euro. Dit betekende wel een groei van 5% t.o.v. 2011. De voornaamste marktsegmenten zijn honden (41%; omzet 1,7 miljard euro), katten (40%; omzet 1,7 miljard euro) en ver erna aquariumartikelen/siervissen (4%; omzet 233 miljoen euro), kleine zoogdieren (4%; omzet 154 miljoen euro) en siervogels (3%; omzet 88 miljoen euro). Groeisegmenten in 2012 t.o.v. 2011 zijn vooral producten voor terrarium (+29%), producten voor vogels buiten (18%), katten (+7%) en honden (+4%), met dien verstande dat de marktomzet m.b.t. ‘terrarium’  en ‘vogels buiten’   met resp. 19 en 70 miljoen zeer beperkt blijft.  

Belangenorganisaties

FRA kent diverse koepelorganisaties van fabrikanten voor petfood en één aparte koepelorganisatie van fabrikanten van  paardenvoeders, elk met een eigen website met relevante informatie en een overzicht van de aangesloten leden:

. FACCO (Chambre Syndicale des Fabricants d’Aliments préparés pour Chiens, Chats, Oiseaux et autres animaux familiers ; www.facco.fr ) voor petfood zonder therapeutische (bij)werking;

. PROMOJARDIN: dit is een promotieorganisatie voor de verkoop van groenproducten en accessoires voor de tuin via diverse verkoopkanalen, waaronder tuincentra. Hieronder vallen ook petfood en accessoires voor gezelschapsdieren die via dit circuit worden verkocht. Promojardin telt dan ook tot zijn leden een aantal fabrikanten van petfood en aanverwante producten. Marktinformatie en de leden ‘( via de ‘ L’annuaire des adhérents’) zijn terug te vinden op website: www.promojardins.com

. SIMV (Syndicat de l’Industrie du Médicament Véterinaire et Réactif; www.simv.fr ) voor petfood, maar ook landbouwhuisdieren, met therapeutische (bij)werking.

. CNEF (belangenorganisatie van fabrikanten en grossiers/distributeurs van paardenvoeders; www.cnef-nutritionequine.fr

NB: de belangenorganisatie van fabrikanten van diervoeders/mengvoeders (landbouwhuisdieren) is SNIA (Syndicat National de l’Industrie de la Nutrition Animale) : www.snia.fr

Verkoopkanalen

Het beeld –  omzet per winkeltype en %-ontwikkeling 2011-2012 (tussen haken) – is als volgt – opvallend is het groeiend marktaandeel van dierenwinkels en LISA’s, hoewel deze nog slechts een bescheiden aandeel hebben:

.GSA (Grance-Surface Alimentaire ofwel super-/hypermarkt: 54% (+4%);

. Tuincentra (‘jardinerie’): 15% (+3%) . NB: zie onder Artikel ‘tuincentra’;

. LISA’s (Libre-Service Agricole ofwel een coöperatieve supermarkt met landbouwequipment voor agrarische ondernemers; als regel in rurale gebieden): 8% (+8%);

. dierenwinkels ( ‘ animaleries’): 5% (+8%);

. GSB (Grande-Surface Bricolage ofwel Doe ’t zelf winkels): 2% (+1%°);

Ramingen:

. Dierenartsenpraktijk: 11% (+7%);

. Apotheek: 2% (+6%);

. E-commerce: 2% (+25%)

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: