Leclerc en Carrefour: “France low cost” versus macro-visie van Carrefour

Sinds ‘vrijbuiter’ Leclerc zich opnieuw  – met succes – in het nieuws heeft gezet dankzij zijn online vergelijkende prijs indicator   (http://www.quiestlemoinscher.com/ voor onder meer een groot aantal voedingsmiddelenprijzen, is het opnieuw uitgelopen op een verbale oorlog tussen Lelerc en Carrefour. Het initiatief van Lclerc draagt ook bij aan de politieke debatten over inmenging van de overheid in prijsonderhandelingen i.v.m. het nieuwe Wetontwerp  ‘Loi sur la Consommation’ dat momenteel in behandeling is in het Parlement. De regering wil deze Wet gebruiken om bestaande regelgeving, te verbeteren t.b.v. een betere ‘balans tussen retailers en leveranciers’ (vooral de voedselverwerkende industrie), lees ‘prijsonderhandelingen en prijsontwikkelingen die rekening houden met de prijsvolatiliteit van landbouwgrondstoffen’. ANIA, belangenorganisatie van de foodindustrie, steunt de regering hierin.

Volgens Leclerc is hun indicator de enige die zo compleet is op de Europese markt. Carrefour noemt Leclerc ironisch “Jésus-Christ des consommateurs” (ongetwijfeld ook refererend naar de Bretonse oprichter van Leclerc en vader van de huidige PDG die uit het seminarie kwam en de eerste winkel ‘Leclerc’ met stuntprijzen opende  in een garage) en laakt de lage prijzenstrategie van Leclerc. Voor de PDG van Carregour kan dit  ‘rampzalig’ zijn voor de gehele primaire en verwerkende sector en is niet coherent met de economische werkelijkheid. Een geluid dat goed valt bij de foodindustrie, de landbouwwereld en sommige politici. Carrefour is nog steeds koploper van de Franse retailers – overigens bleken zijn verkooppunten in 2012 een hogere omzet te hebben behaald dan die van Leclerc – , maar prijsstunter Leclerc zit Carrefour op de hielen en streeft naar de eerste plaats. Michel-Edouard Leclerc, PDG van het retailconcern verklaart dit instrument te hanteren om systematisch een prijsverschil van 4 à 5% te kunnen aanhouden t.o.v. de laagst geprijsde retailers en beschouwt zichzelf hierdoor als de beste bondgenoot van de koopkracht van de Franse consument. M-E Leclerc onderstreept hierbij dat, ongeacht de druk van belangenorganisaties en Parlementariërs, de prijzen in zijn winkels niet zullen stijgen. Maar Leclerc verklaart zich ook solidair met MKB voedselverwerkende industrie. Eind 2012 heeft Leclerc een ‘steunplan voor MKB’ gelanceerd met o.m. gerechtvaardigde prijsverhogingen en verkorte betalingstermijnen voor bedrijven die met de retailer samenwerken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: