Visserij: focus op ‘navires du futur’ voor ‘duurzame en verantwoorde visserij’

Hierbij staan energiebesparing, selectiviteit in de visserij (elektronische detectiemethoden, vooral met het oog op het verbod op discards in kader van het nieuwe Gemeenschappelijk Visserijbeleid), vermindering van impact op het milieu en productvalorisatie centraal. Het eerste steunprogramma werd gestart onder Landbouwminister Barnier in de jaren 2007, nu zijn het de ‘Direction des Pêches’ (onder Gedelegeerd Minister Cuvillier voor visserij, ressorterend onder het superministerie van Ecologie) en ADEME (interministeriële instantie voor milieu en energie) i.s.m. de in 2012 gestarte sectororganisatie (interprofession) ‘France Filière Pêche’ die innovatieprogramma’s financieren voor ‘schepen van de toekomst’. De Franse vloot is zeer afhankelijk van de (vrijwel altijd hoge) dieselprijs. Daarom is het juist van het grootste belang, zo stelt France Filière Pêche, dat de vissersschepen hun equipment en visserijtechnieken aanpassen/verbeteren met als doel verbetering van hun rendement en versterking van de concurrentiepositie. Er lopen momenteel 2 grote innovatieprojecten m.b.t. ‘navires du futur’ van scheepsbouwbedrijven: Mégaptère (van de firma Bernard te Locmiquélic) en Arpège (van de firma Socarenam te Boulogne-sur-Mer). Verder loopt er nog één project, ‘Projet Frégate’, van ‘France Pêche Durable et Responsable’. Dit laatste project heeft meer betrekking op innoverende technische aanpassingen geschikt voor bestaande schepen, zodat deze efficiënter kunnen opereren.

Een ander probleem van de Franse visserijvloot is het grote aantal kleine vissersschepen die door hun beperkte omvang en traditionele visserijtechnieken minder concurrerend zijn. FRA telt 7.149 vissersschepen, incl. schepen van de Franse overzeese gebiedsdelen. Maar liefst 80% (= 3.645 schepen) van de vissersschepen heeft een lengte van minder dan 12 meter. 59 schepen hebben een lengte van 26-38 meter en slechts 46 schepen met een lengte van meer dan 38 meter. De Franse vloot bestaat uit voornamelijk trawlers, de ‘chalutiers’ (71%) en verder een beperkt aantal ’seiners’ (8,7%) en de zgn. ‘fileyeurs’ (zeer kleine schepen die hun activiteiten beperken tot 6-miles zone) (7,3%).

Meer informatie: www.lemarin.fr

Voor leveranciers van equipment kunnen de volgende vakbeurzen interessant zijn:

www.itechmer-lorient.com (2-jaarlijks; eerstvolgende: 16-18/10/2013)

www.euromaritime.fr (2-jaarlijks; eerstvolgende: 5-7/02/3014)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: