Oliën- en vettenindustrie organiseert zich in ‘Alliance Française’ voor duurzame palmolie

Ook de Franse oliën- en vettenindustrie, georganiseerd in FNCG (Fédération Nationale des Industries de Corps Gras), heeft nu , in navolging van de Nederlandse ‘Taskforce Duurzame Palmolie’ , een platform opgericht voor het verduurzamen van het palmolieverbruik in Frankrijk: Alliance Française pour une huile de palme durable. Doelstelling van FNCG is in 2015 te komen op 100% duurzame palmolie, op basis van RSPO criteria gecertificeerd (RSPO = Round Table for Sustainable Palm Oil). De “Alliance Française pour une huile de palme durable » bestaat uit een 3-tal belangenorganisaties: ANIA (vgl. VNLI), Alliance 7 (Bond van fabrikanten van droge en dieet producten) en de FNCG zelf. In de Alliantie – goed voor 90% van de in Frankrijk geconsumeerde palmolie – zijn ook grote concerns vertegenwoordigd als Ferrero, Nestlé, Unilever, Vandermoortele, CSM en Cérélia. Met dit instrument wil de sector tegengas geven aan de negatieve berichtgeving in de Franse media over palmolie – ‘ongezond en niet duurzaam’ – en de toenemende marketingpraktijken van Franse supermarktorganisaties en (sommige) voedingsmiddelenindustrieën om palmolievrije producten aan te prijzen.

Ook wil de Alliantie zich inzetten voor aanscherping van het RSPO keurmerk. Dit als antwoord op de eisen van de milieuorganisaties zoals Green Peace die vinden dat de toekenningscriteria en toezicht op de traceerbaarheid van RSPO-certificatie te wensen over laat.

Er is ook een politieke reden voor de oprichting van de ‘Alliance’. In december jl. was er de nodige polemiek in het Franse Parlement over door de Franse Senaat gewenste opname van een palmolie-tax, de zgn. ‘Nutella-heffing’, een fiscale heffing op palmolie in voedingsmiddelen in een wetsontwerp. Het amendement van de Senaat werd ten slotte in de Assemblée Nationale verworpen, maar de negatieve berichtgeving over palmolie bleef aanhouden. In december jl. had de Ivoriaanse palmolie organisatie AIPH een proces gewonnen bij de Rechtbank in Parijs tegen retailer Système U die een anti-palmolie campagne was begonnen in de media. Nog recent heeft Premier Ayrault echter onderstreept dat de anti-palmolie campagne niet een initiatief was van de overheid, maar een marketing instrument van private partijen.

Meer informatie: www.huiledepalme.org ; www.fncg.fr

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: