Fiscale heffing in 2014 voor energydrinks

Frankrijk heeft per 1 januari 2014 een fiscale heffing ingevoerd voor op energydrinks. De heffing heeft betrekking op het cafeïnegehalte en bedraagt 100 euro per hectoliter, mits de drank minimaal 220 mg cafeïne bevat. Onder energydrinks wordt hier verstaan cafeïne houdende softdrinks die als regel ook andere ingrediënten bevatten zoals taurine, guarana, vitaminen en D-glucoronolactone. Dit naar aanleiding van een op 1 oktober gepubliceerde aanbeveling van ANSES, de Franse Autoriteit van Voedsel- en Milieuveiligheid (vgl. NVWA) die reglementering van energydrinks adviseerde wegens de bepaalde risico’s van deze dranken voor de volksgezondheid.

De heffing treft niet het taurine-gehalte. De heffing zal jaarlijks worden aangepast. Voor 2014 betekent dit een prijsverhoging van 25 eurocent per blik. De juridische basis voor de heffing is de nieuwe Wet op de financiering van de Sociale Zekerheid voor 2014. De heffing wordt gepresenteerd als een maatregel in het belang van de volksgezondheid en niet als een zuiver fiscale aangelegenheid. De heffing zal de Franse Staat dan ook ‘slechts’ een bedrag opleveren van 60 miljoen euro. Reeds had het Franse Parlement getracht een fiscale heffing voor energydrinks door te voeren, waarbij de focus was op het taurine-gehalte. Dit argument werd destijds door de Conseil d’ Etat (Raad van State) verworpen.

Hieronder link naar de relevante wettekst, Artikel 1613 bis A van de ‘Code des Impôts’:

http://www.legifrance.gouv.fr/affichCodeArticle.do;jsessionid=ED5F00530B8FA75212F8A825774D13D9.tpdjo11v_2?cidTexte=LEGITEXT000006069577&idArticle=LEGIARTI000028377639&dateTexte=20140109&categorieLien=id#LEGIARTI000028377639

NB: toelichting

De energydrink, een consumentenproduct en vaak gepresenteerd als ‘sportdrank’, wordt in het Frans aangeduid met ‘ boisson énergisante’ ; dus niet te verwarren met de term ‘boisson énergétique’ (een dieetproduct), waarvoor de regelgeving voor dieetproducten van kracht is. ANSES spreekt liever van ‘boisson excitante’ wegens de samenstelling van de drank (hoog cafeïne gehalte in combinatie met andere stimulerende ingrediënten) die psychische, cardiologische en neurologische gevolgen kan hebben en tot risicovol gedrag kan leiden, aldus ANSES.

De fors stijgende verkoopcijfers van de laatste jaren baren ANSES tot zorgen: uit een marktonderzoek van AC Nielsen blijkt dat de Franse consumenten in 2012 een totaal van 40 miljoen liter aan energydrinks consumeerden. Red Bull is marktleider van energydrinks met een aandeel van 40%, maar inmiddels telt de Franse markt maar liefst zo’n 120 energydrinks, waarvan 25% onder private label. Het merk Monster heeft een marktaandeel van 14%.

E.e.a. betekent voor 2012 een gemiddelde groei van 10% in hypermarkten, +6% in  supermarkten en zelfs +37% in hard discount winkels.

 Volgens een recent EFSA onderzoek (Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid) zijn niet alleen jongeren (10 – 18 jaar) met 68% een belangrijke consumptiegroep, maar in toenemende mate ook volwassenen en zelfs kinderen van 3-10 jaar.

ANSES onderstreept, op basis van een nieuwe recente onderzoeken (EFSA, Kinderziekenhuis Zürich, eigen onderzoek), de risico’s voor de volksgezondheid (hart en bloedvaten), vooral als deze dranken in hoge dosis geconsumeerd worden in combinatie met alcohol of tijdens een fysiek inspannende sportprestatie. ANSES waarschuwt dat deze dranken geen enkel nutritioneel effect hebben op een denk- of sportprestatie, in tegendeel, energydrinks zouden juist negatieve neurologische effecten genereren. Bovendien is er onvoldoende onderzoek beschikbaar naar de kruiseffecten van de combinatie cafeïne en taurine in deze dranken. Ook laat ANSES zich kritisch uit t.a.v. de (lakse) Europese regelgeving, zonder enige juridische inkadering voor deze groep softdrinks. Hierdoor voeren lidstaten ieder een eigen beleid (vaak geen beleid).

In zijn aanbeveling stelde ANSES aan de Franse overheid voor om langs verschillende fronten te opereren:

. adequate voorlichting van de consument door hem te wijzen op de risico’s voor de gezondheid, met name de gevolgen van consumptie in combinatie met alcoholische dranken of tijdens een fysieke inspanning;

. een wettelijke inkadering van reclame en commerciële communicatie voor met name  kwetsbare doelgroepen: kinderen, jongeren en zwangere vrouwen, maar ook op locaties, waar veel alcohol wordt geconsumeerd en tijdens sportevenementen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: