Tuinmarkt: concentratie, maar ook verandering in marketingstrategie!

Ook de Franse tuinbranche voelt nu de crisis en sterker nog dan de in de retail of doe ‘t zelf bouwmarkt. Na jarenlange groei, daalde de omzet 2013 van de tuinbranche algemeen – 7 miljard euro – en de tuincentra in het bijzonder met een plotselinge neerwaartse piek van resp. 4% en 11%. De conjunctuur, maar vooral het aanhoudende koude en natte weer in 2013, was hieraan debet: amateurtuinders gaven steeds minder geld uit aan producten voor de tuin. Deze situatie leidt tot een verzwakking van de vooral minder kapitaalkrachtige tuinketens met als gevolg een versnelde herstructurering in de sector sinds begin dit jaar. Opvallend is dat herstructering hier niet alleen concentratie van bedrijven betekent, maar ook een andere marketingstrategie.

Verandering van marketingstrategie:

De tendens gaat namelijk naar verbreding van het productassortiment, zoals voedingsmiddelen (vaak biologische, natuurproducten en de meer verfijnde kruideniersproducten, health producten), textiel, petfood en artikelen voor huisdieren. Hiermee hoopt de tuinmarkt zich financieel minder afhankelijk te maken van de omzet tijdens het ‘tuinseizoen’. Dit kan ook kansen bieden aan NL exporteurs van genoemde productgroepen. De laatste maanden haalde vooral de top-3 van tuinketens het nieuws: GAMM VERT (InVivo), BOTANIC en JARDILAND.

Concentratie:

Op 16 april jl. kondigde het polyvalente, coöperatieve toeleveringsconcern InVivo (jaaromzet 6 miljard euro in 2012/2013), reeds eigenaar van GAMM VERT; de overname aan van de firma NALOD’s, eigenaar van 2 tuinketens vooral bestemd voor de professionele tuinder: Delbard en ‘Jardineries du Terroir’. NALOD’ behaalde in in 2013 een jaaromzet van 250 miljoen euro en telt 161 verkooppunten, waarvan 55 verkooppunten van Delbard en 106 verkooppunten van ‘Jardineries du Terroir’. GAMM VERT, met een jaaromzet van 1,2 miljard euro in 2013, is ‘slechts’ goed voor 8% van de totaalomzet (6 miljard euro in 2013) van InVivo GAMM VERT telt 1020 verkooppunten, alle in Frankrijk, waarvan 351 tuincentra gelegen in plattelandsgebieden en ‘GAMM VERT Village’ genaamd, verder 604 de klassieke ‘GAMM VERT’ en 65 ‘GAMM VERT Nature’. InVivo zegt de tuinmarkt als een groeisegment te zien en wil hierom dan ook zijn marktaandeel in dit segment versterken.

Begin april jl. kocht BOTANIC de kapitaalparticipatie in handen van SIPAREX terug met als doel zijn onafhankelijkheid te versterken. BOTANIC behaalde in 2013 een jaaromzet van 300 miljoen euro en en telt 65 verkooppunten. Botanic is alleen in Frankrijk aanwezig.

Begin januari van dit jaar ging JARDILAND over in handen van het Luxemburgse investeringsfonds L-GAM. JARDILAND behaalde in 2013 een jaaromzet van 720 miljoen euro en telt 204 verkooppunten in Frankrijk en 10 in Spanje.

Frankrijk telt verder nog een andere tuinketens zoals Truffaut (jaaromzet 400 miljoen euro in 2012; 57 verkooppunten) en de kleinere Cercle Vert/Horizon Vert (inkoopcentrale van de zgn. LISA’s), Groupe Inédis, Groue SEVEA (= Villaverde Baobab), Maïsadour Espaces Verts, Les Nouvelles Jardineries enz.

 

Meer informatie over de Franse tuinmarkt en de geciteerde tuinketens:

www.promojardin.com (Association pour la promotion du jardin)

www.fnmj.net (federatie van tuinketens)

http://www.gammvert.fr/

http://www.botanic.com/

http://www.jardiland.com/

http://www.truffaut.com/

 Interessante vakbeurzen :

Zie rubriek ‘Franse vakbeurzen’ op dit weblog. In overzicht vakbeurzen onder tuinbouw/sierteelt 

 Vakbladen tuinbouw :

Zie rubriek ‘Franse vakbladen’ 

 Adressenlijst tuinketens 2014 (met namen van hoofdinkopers):

Deze lijst kunt per mail opvragen bij : PAR-LNV@minbuza.nl

%d bloggers liken dit: