50e SIAL in Parijs – innovation awards en nominaties voor Nederlandse bedrijven!

Ruim 140 Nederlandse bedrijven tonen hun producten momenteel tijdens de gerenommeerde internationale voedingsmiddelenbeurs Salon International de l’Alimentation (SIAL) in de beurshallen van Paris-Nord Villepinte, ten noorden van Parijs. Het Landbouwbureau heeft tegen die achtergrond gisteren een netwerkontbijt georganiseerd op de Residentie van de Nederlandse Ambassadeur in Frankrijk, Ed Kronenburg.

Tijdens het ontbijt heeft Roald Lapperre, DG AGRO van het ministerie van EZ, de laatste stand van zaken gegeven op het gebied van de Russische import ban. Trendwatcher Jord Althuizen – Food Inspiration.Shoot my Food (“Life should be full of enriching culinary experiences; without, it is as bland as unseasoned rice”) heeft de laatste trends op voedselgebied gepresenteerd en geschetst dat er, ondanks de boycot, volop kansen zijn voor het Nederlands bedrijfsleven. Een exquis ontbijt werd verzorgd worden door meesterkoks Marco Poldervaart en Leendert Klaassens (Bocuse d’Or Nederland).

De SIAL die dit jaar zijn 50-jarig jubileum viert, geldt als dé internationale vakbeurs op het gebied van voedsel. De beurs vindt eens in 2 jaar plaats (even jaren). Het is samen met de ANUGA-beurs in Duitsland de toonaangevende beurs voor de voedingsmiddelensector wereldwijd, zowel op het gebied van technologie, ingrediënten als op het gebied van producten. Al 50 jaar lang zijn op de SIAL de meest recente ontwikkelingen op voedselgebied te zien. Voor veel bezoekers speelt de SIAL dan ook een grote rol in de strategische keuzes. De gepresenteerde trends beïnvloeden de keukens van chef koks en de inkoopstrategieën van supermarktorganisaties. De SIAL heeft zo’n 6.300 exposanten (85% internationaal) uit 105 landen om aan 150.000 bezoekers hun producten te tonen en zaken te laten doen.

 

Nederlandse bedrijven slepen SIAL Innovation Award in de wacht

Wie SIAL zegt, zegt ook innovatie. Ook dit jaar gingen weer diverse SIAL Innovation Awards en SIAL Innovation Selection naar Nederlandse bedrijven! Twee Nederlandse bedrijven kregen de Innovation Award:

  • Zandbergen World’s Finest Meat voor de The frozen Butcher – organic burger (Category: consumer goods – chilled and frozen products. Trends: sophistication. Type of innovation: recipe, composition)
  • Peeters Produkten BV-Penotti voor de Penotti Cookie Notti – Speculoos Spread (Category: consumer goods – grocery products. Trends: variety of  senses. Type of innovation: recipe, composition)

Elf Nederlandse bedrijven ontvingen een SIAL Innovation Selection:

  • BRF Global GMBH, Frozen seasoned chicken in a cooking bag (Category: consumer goods – chilled and frozen products. Trends: easy to handle – time saving. Type of innovation: technology, manufacturing process-packaging, wrapping-marketing positioning, merchandising)
  • DEJONG CHEESE, Cheese Crumbles (Categories: food ingredients – chilled and frozen products; catering and foodservice. Trends: easy to handle. Type of innovation: technology, manufacturing process)
  • ELJAP BV, Ginger Juice (Category: food ingredients: beverages. Trends: exotism, – easy to handle; Type of innovation: recipe, composition)
  • ENRICO Mediterranean Specialties (Sadia), Tapenade (Category: consumer goods – grocery products. Trends: exotism.Type of innovation: recipe, composition – packaging, wrapping)
  • GROZETTE BV, Dutch Goat’s Cheese Flakes (Category: consumer goods- chilled and frozen products. Trends: easy to handle – variety of senses. Type of innovation: recipe, composition)
  • ROSIES BV, Shake Awake Rosies Gluten Free Cereals (Category: consumer goods – grocery products. Trends: natural – variety of senses – ecology. Type of innovation: recipe, composition – technology, manufacturing process)
  • ROYAL VIV BUISMAN (D. van der Pol en Zonen BV), Home-baked cookies (Category: consumer goods – grocery products. Trends: time saving – easy to handle. Type of innovation: recipe, composition – packaging, wrapping – marketing positioning, merchandising)
  • SCELTA Mushrooms / CHAMPI’MER, Snex Scelta Mushrooms (Categories: consumer goods;  catering/foodservice: chilled and frozen products. Trends: vegetal – variety of senses – natural – fun). Type of innovation: recipe, compostion – marketing positioning, merchandising);
  • UNITHERM FOOD Systems, Spiral Oven for Bacon Production (Category: equipment and technologies. Presented as European premiere)
  • VAN DIERMEN Masterbakers, Salted Caramel Dipped Creamy Puffs (Category: catering and foodservice. Trends: variety of senses. Type of innovation: margeting positioning, merchandising)
  • ZANDBERGEN , JAN World-Wide Quality in Meat, High Quality Grain Fed Angus Burgers (Category: consumer goods – chilled and frozen products. Trends: sophistication. Type of innovation: recipe, composition – marketing positioning, merchandising.

Meer informatie: www.sialparis.com en www.sialparis.com/Events/SIAL-Innovation

Meer over Jord Althuizen: : www.cravecc.com; www.foodinspiration.nl

Interesse voor nieuwe food trends wereldwijd?

Het (Franse, maar wereldwijd opererende) onderzoek- en consultantsbureau voor food innovation, XTC publiceert interessante informatie d.m.v. zijn ‘Weekly Newsletter food innovation’ (op abonnement) over Frankrijk, Europa en buiten Europa. XTC staat bekend om onder meer zijn ‘Online global food innovation database’, zijn ‘World Innovation Panorama’ en ‘Innoscape of private labels’: www.xtc.fr

Interesse voor Franse Food vakbladen: zie onder rubriek ‘vakbladen’.

Op zoek naar meer informatie over de Franse voedingsmiddelenmarkt? Neemt u contact op met het Landbouwbureau Parijs: PAR-LNV@minbuza.nl

 

%d bloggers liken dit: