Franse markt biologisch voedsel blijft groeimarkt

De Franse markt voor biologisch voedsel blijft, ondanks de economische crisis, een groeimarkt. Met een omzet van 4,6 miljard euro in 2013 is Frankrijk,  na de V.S. (33 miljard dollar) en Duitsland (ruim 6 miljard euro), de 3e biologische markt wereldwijd em de 2e markt voor biologisch in Europa. De markt heeft zich in 5 jaar tijd verdubbeld. Naar verwachting zal de markt tot in 2017 met een gemiddelde jaarlijkse groei van 4% verder toenemen. Ook de biologische catering – een markt van 172 miljoen euro in 2013 (+2% t.o.v. 2012) -ontwikkelt zich gestaag en niet in het minst door het proactieve beleid van het Franse ministerie van Landbouw t.a.v. de collectieve (institutionele) catering (focus met name op schoolkantines).

De omzetgroei geldt, in meer of mindere mate, voor alle productgroepen, afhankelijk van de productgroep. Over de periode 2010-2013 waren de grootste groeiers: wijnen (+56%), kruideniersproducten (+36%) en diepvries- en zgn. traiteur producten (+34%). De aankoop vindt voor 82% plaats via  supermarkten en gespecialiseerde biologische winkelketens. Hiervan heeft de retail een aandeel van 47%. De concurrentie met de biologische winkelketens neemt toe. Volgens onderzoeksbureau Xerfi zal het aandeel van de gespecialiseerde winkelketens toenemen.  Biocoop, Naturalia (Monoprix) en La Vie Claire hebben hun organisatiestructuur verbeterd en versterkt. De omzet van genoemde winkelketens is in 2013 gestegen met resp. 7%, 17% en 12%. Biocoop heeft het grootste aantal verkooppunten (357), gevolgd door La Vie Claire (236), Biomonde (180). La Vie Claire telt nog 90 verkooppunten, maar breidt zich uit. Importproducten hebben een aandeel van ruim 25%. Er zijn dus kansen, ook voor de Nederlandse exporteur.

Zie verder de Infosheet over de biologische markt Frankrijk (markt, regelgeving, brancheorganisaties, potentiële afnemers, vakbeurzen, vakbladen enz.):

klik hier voor infosheet

%d bloggers liken dit: