Tips voor leveranciers private labelproducten met interesse voor Franse markt

U bent fabrikant van voedselproducten en heeft belangstelling voor het leveren onder private label (‘Marque de distributeur’ ofwel MDD in het Frans) aan Franse afnemers. Hieronder enkele tips hoe u hierin verder kunt komen.

*rechtstreekse benadering van supermarktorganisaties en andere afzetcircuits:

Bij het Landbouwbureau Parijs zijn een adressenlijst van inkoopcentrales van de Franse supermarktorganisaties en een facts & figures overzicht van de Franse retail (2015) op te vragen. De top-10 van grootste supermarktketens geeft, in afnemende orde (op basis van jaaromzet) geeft het volgende beeld:

Carrefour – m.u.v. recent overgenomen DIA (84 mld. €), Auchan (54 mild. €), Casino (49 mld. €), Leclerc (47 mln. €), Les Mousquetaires-Intermarché (41 mld. €), Système U (23 mld. €), Louis Delhaize-Cora (9 mld. €), Lidl (7 mld. €), Aldi (3 mld. €) en Schiever (1 mld. €). NB: de jaaromzetten van Lidl en Aldi, beide buitenlandse (DUI) retailers, hebben uitsluitend betrekking op de omzet behaald op de FRA markt.

Het %-aandeel van private label producten in hun assortiment (naar omzet) per supermarktorganisatie laat de volgende tendens zien:

Casino (35,4%), Super U/Hyper U (34,4%), Intermarché (34,2%), Simply Market (33,1%), Leclerc (28,9%), Carrefour Market (28,6%), Géant Casino (28,1%), Cora (27,9%) en Carrefour (26,1%).

Maar denk ook aan afzet via andere distributiekanalen die met private label producten werken!:

Collectieve horeca (Elior, Sodexo, Accor…), home service (Toupargel, Thiriet…), freezer centers (Picard), andere vormen van horeca dan de traditionele (IKEA, McDonald’s, Brioche Dorée…), delicatessen (Fauchon, Hediard), e-ommerce (drives en ‘pure players’), leveranciers van de traditionele horeca, cash & carry (Metro, Pomona, Promocash, Transgourmet…) of gespecialiseerde grossiershuizen (Avifrais, Rayon Boissons…).

*deelname aan MDD-Expo  30-31 maart 2016 – voor het eerst een ‘Holland-eiland’ op MDD-2015:

Deze nationale vakbeurs voor private label food (en non-food) vindt jaarlijks plaats in de beurshallen van Paris-Expo Porte de Versailles in de periode eind maart-begin april.

De beurs – 550 exposanten in 2015, waarvan 33% bedrijven uit 29 landen – telt jaarlijks een toenemend aantal buitenlandse (vooral Europese) exposanten en bezoekers (5.500 in 2014). Hiervan zijn 80% decisionmakers. Het marktaandeel van private label food op de Franse markt zou circa 45% bedragen – de verwachting is dat dit aandeel stabiel blijft.

Een aantal Nederlandse exposanten nemen deel op individuele basis. Deze kunt u vinden via de exposantengids, beschikbaar op de website van MDD. De beurs organiseert verder:

. relevante seminars en workshops over de private label markt;

. innovatieprijzen in samenwerking met Hotelscholen;

. een ‘Innovation Store’, vitrine voor nieuwe producten onder private label;

. een ‘Pack Store’ voor innovatieve verpakkingen;

. een ‘Village’ voor ingrediënten;

. een ‘Village’ voor nieuwkomers (exposanten);

. B2B meetings. Deze zijn gratis voor de exposant.

Ook de hierboven genoemde distributeurs van andere distributiekanalen zijn aanwezig op de beurs, hetzij als exposant, hetzij in de workshops of in kader van B2B afspraken. Deelname aan deze beurs, of ten minste een bezoek, kan dus nuttig zijn voor een exporteur die wat met private label wil op de Franse markt.

Aan MDD-Expo 2015 (31 maart-1 april j.l.) nam voor het eerst deel een Nederlandse bedrijvenmissie met een ‘Holland-eiland’. Deze collectieve deelname was georganiseerd door de NEC (Nederlandse Export Combinatie).

.NEC beursdeelname MDD beurs 30-31 maart 2016

NEC is voornemens beursdeelname met een Holland-Paviljoen aan MDD beurs (30-31 maart 2016) te herhalen. Interesse in deelname? U kunt zich opgeven tot 25 september a.s.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NEC : info@nec.nl – T: +31 – (0)4330131 (Wendy Bakker).

 Zie ook aankondiging NEC (gedateerd juli 2015): klik hier 

 *deelname aan WABEL Summits/speed dating sessies voor leveranciers en retailers

WABEL is circa 4 jaar geleden opgericht en heeft de vorm van een (commercieel) ‘platform’ dat ten doel heeft om leveranciers en inkopers van Franse (maar ook Europese) supermarktorganisaties met elkaar in contact te brengen. WABEL merkt op dat veel retailers die leveranciers zoeken van private label voedselproducten voor hun supermarktorganisatie, geen goed inzicht hebben in ‘who’s who’ op de Europese markt. Zo wordt door WABEL opgemerkt dat een NL exporteur van biologische producten aan een grote Zweedse supermarktorganisatie is geholpen dankzij hun platformsysteem.

Dit platform functioneert zowel ‘digitaal als fysiek’.

Digitaal: iedere leverancier in de EU, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet (er geldt onder meer een minimum jaaromzet als ‘drempel’; ook wordt de financiële bedrijfssituatie gecontroleerd) kan lid worden, komt vervolgens in de Wabel catalogus, krijgt toegang tot de ‘sourcing & selling’ activiteiten alsook de market data van Wabel. Een groot aantal van de Franse retailers, maar ook distributiebedrijven als Tesco, Migros of Metro, zijn aangesloten.

Fysiek: Wabel (‘bringing private label players together’) organiseert echter ook Engelstalige ‘fysieke’ meetings met tailor made B2B afspraken voor leverancier en retailer, conferenties en innovatieprijzen (Wabel awards for private label innovation). Dit zijn de zgn. ‘Summits’ en worden georganiseerd voor verschillende productcategorieën.

Er vinden 4 Summits plaats in een kalenderjaar: Frozen Summit (maart), Chilled & Dairy Summit (april), Household &Personal Care Summit (oktober) en Grocery Summit (november).

De eerstvolgende Summits – Grocery Savoury/Sweet Summit (oktober 2015), Frozen Summit (maart 2016) en Chilles & Dairy Summit (april 2016) zijn reeds open voor registratie:

Admissions for the next Wabel Summits are now open! Visit www.wabel.com/event-list  

 

What

When

Where

Household & Personal Care Summit

October 14-15, 2015

Hotel Hilton 

at Charles de Gaulles Airport, Paris, France

Grocery Summit

October 28-29, 2015

Frozen Summit

March 15-17, 2016

Chilled & Dairy Summit

April 13-14, 2016

De Summits worden in het conferentiecentrum van Hotel Hilton op Roissy-Charles de Gaulle airport gehouden met het oog op de bereikbaarheid.

Interesse? Neem dan contact op met Wabel-Communications Department (zie hieronder):

 Websites en contactadressen:

 *MDD-Expo – International Private Label Exhibition:

Rebecca HARRIS-EVANS
International Sales – MDD EXPO
GL Events Exhibitions | BP  223 | 47305 Villeneuve sur Lot cedex | France
Tel dir : +33 (0)5 53 36 78 76 – Tél : +33 (0)5 53 36 78 78 | Fax : +33 (0)5 53 36 78 79
rebecca.harris-evans@gl-events.com | www.mdd-expo.com

 Klik hier voor infobrochure MDD 2015 (2016 is nog niet uit): klik hier

*WABEL:

 Contactpersoon: Marina Moskvina

Communications Department – T: +33 – (0)9 70 24 06 32 – maria.moskvina@wabel.comwww.wabel.com

Klik hier voor aankondigingen van de komende Summits in najaar 2015 en begin 2016:

Grocery Savoury Summit: WABEL Grocery Summit Savoury oktober 2015

Grocery Sweet Summit: WABEL Grocery Summit Sweet oktober 2015

Frozen Summit: WABEL Frozen Summit maart 2016

Chilles & Dairy Summit: WABEL Chilled & Dairy Summit april 2016

WABEL Smart Meetings: WABEL Smart meetings infobrochure

*Nederlandse Export Combinatie (NEC) / Netherlands Export Combination:

Zielhorsterweg 53 -3813 ZX Amersfoort

T.+31 (0)33 433 0131 -W. www.nec.nl – E. info@nec.nl (t.a.v. mw. Wendy Bakker)

 *Vakbladen over ontwikkelingen in de retail :

. LSA (Libre Service Actualités) (food en non-food): www.lsa.fr

. Lineares (uitsluitend food): www.lineaires.com

Zie verder het overzicht vakbladen ‘voedingsmiddelen’ in rubriek ‘Franse vakbladen’ op dit weblog.

%d bloggers liken dit: