Terugblik op Natexpo: vakbeurs voor biologische, natuurproducten & voedingssupplementen – eerstvolgende beurs ook voor biologische producten: SIAL 2016 – enkele markttendensen

Van 18 tot 20 oktober vond in Parijs de 2-jaarlijkse vakbeurs “NATEXPO” voor biologische, natuurproducten (food en non food) en voedingssupplementen plaats. Onder de 340 exposanten (600 ondernemingen vertegenwoordigend), vooral afkomstig uit Frankrijk, maar ook uit andere landen (19) waren 6 Nederlandse bedrijven: Five Minutes BV-Ecoffee Cups, Florentin BV, Lovechock BV, Naturecrops Europe BV, Paul’s Quinoa (Quality Food Group International BV) en Yarrah Organic Petfood. De landen met het grootste aantal exposanten waren Spanje, België en Duitsland, gevolgd door Nederland, het V.K. en Italië. De beurs werd bezocht door 12.000 bezoekers.

De eerstvolgende NATEXPO zal plaats vinden in de 2e helft oktober 2017. Als u niet op Natexpo 2015 aanwezig was/kon zijn, dan biedt 2016 ook een kans voor het biologische product:

SIAL, de internationale foodvakbeurs met onder meer een hall voor biologische en natuur (food)producten – 16-20 oktober 2016; www.sialparis.fr

Meer informatie over deelname aan SIAL:

. collectieve deelname aan ‘Holland-eilanden’  bij: NCH (http://www.handelsbevordering.nl/ )

. individuele bedrijfsdeelname bij: Promosalons Nederland (www.promosalons.nl)

SIAL is echter wel, in tegenstelling tot Natexpo met als focus speciaalzaken en ketens van biologische winkels, meer gericht op wereldwijde handel in en distributie van voedingsmiddelen via het supermarktcircuit.

*De biologische markt in Frankrijk

(inclusief voedingssupplementen en glutenvrije producten)

De biologische markt: nog steeds een sterke groeimarkt.

In 2014 consumeerden de Franse huishoudens gezamenlijk voor 5 miljard euro aan biologische producten, een toename van 10% ten opzichte van 2013. In vijf jaar tijd, tussen 2007 en 2012, is de Franse biologische markt verdubbeld in grootte, en de markt blijft nog steeds structureel groeien. Na Duitsland, absolute topper, is Frankrijk de 2e grootste consument van biologische producten in de EU. 32% van biologische producten, geconsumeerd in Frankrijk, wordt geïmporteerd.

Frankrijk niet zelfvoorzienend in biologische groenten, bestemd voor verwerking

Frankrijk is verre van zelfvoorzienend v.w.b. biologisch geteelde groenten, bestemd voor industriële verwerking. Naar verluidt, zou 20% van Franse bodem afkomstig zijn en  80% import uit de EU. En, zoals door de sector wordt opgemerkt, verwerkers hebben volume nodig. Frankrijk is, gevolgd door Duitsland, inmiddels ook het land met het grootste aantal biologische verwerkers: ruim 9.000 bedrijven. Dit biedt dus perspectief, ook voor Nederlandse exporteurs.

Glutenvrije producten:

Ook deze markt is, met een jaaromzet van 54 miljoen euro en omzetgroei van 38% (omzet van deze categorie in supermarktwinkelketens) in 2014 t.o.v. 2013, booming. In 2013 bedroeg de omzetgroei al 30% . Volgens een studie van XERFI over de Franse markt van voedingsmiddelen voor consumenten met een allergie of intolerantie, zou de glutenvrije totaalmarkt (incl. biologische winkelketens, ziekenhuizen, horeca/catering) goed zijn voor 80 miljoen euro.

Voedingssupplementen:

Deze markt, met een jaaromzet van 1,5 miljoen euro en een omzetgroei van 6,4% in 2014 t.o.v. 2013, blijft eveneens een groeimarkt. Hier overheerst het afzetcircuit via de apotheken (aandeel van 51%), maar afzet via biologische winkelketens en speciaalzaken (Naturhouse, Dietplus, Bodysano), evenals via supermarktketens neemt toe met resp. 9% en 7% (uitgedrukt in waarde).

Bio is dus booming, en dus niet alleen in de food-sector: hoewel de grootste van de vier sectoren vertegenwoordigd op de beurs, is er op de beurs ook aandacht voor:

. voedingssupplementen (marktaandeel in omzet gespecialiseerde winkelketens: 16%) op het Health & Fitness-plein;

. cosmetica (marktaandeel in omzet gespecialiseerde winkelketens : 7%) op het Natural Beauty-plein;

. duurzame huishoudelijke producten (marktaandeel in omzet gespecialiseerde winkelketens: 2%) op het Eco-friendly solutions plein.

Ook het biologisch areaal blijft toenemen: + 4% in 2014 t.o.v. 2013 (1,1 mln. ha ofwel 4% van het totaal areaal cultuurgrond). Hiermee staat Frankrijk, na Spanje en Italië, op de 3e plaats.

Deze ontwikkeling biedt ook kansen aan Nederlandse bedrijven die gespecialiseerd zijn in bv. biologische tuinbouwzaden, biologische bestrijdingsmiddelen of materieel. Zie hiervoor de website van Tech ’n Bio, eveneens een 2-jaarlijkse vakbeurs voor biologische en alternatieve teelttechnieken en equipment die in september jl. plaats vond: http://www.tech-n-bio.com/home.html

 *Enkele tendensen op Natexpo 2015:

Bio-afbreekbare bamboebekers

Het is op het ‘Eco-friendly solutions plein’, waar men kennis kan maken met het kleurige ontwerp van de duurzame koffiebekers van het Nederlandse bedrijf Five Minutes BV-Ecoffee Cups. Met hun koffiekoppen gemaakt van biologische bamboevezels wil het bedrijf tegengas bieden aan de groeiende afvalberg waar we als koffiedrinkers massaal aan bijdragen. Jaarlijks maken koffieliefhebbers namelijk gebruik van 100 biljoen wegwerpbekers, die dankzij hun plastic coating niet recyclebaar zijn.

Rauwe chocoladerepen vol flavonoïden

Een alternatief voor het standaard koekje bij de koffie kan men vervolgens vinden bij Lovechock BV. Zij produceren ‘rauwe’ chocoladerepen van biologische cacao uit Ecuador, met superfood-chunks. De cacaobonen zijn ongebrand en koud gemalen, wat zorgt voor een heel ander stukje chocola vol flavonoïden (‘liefdesstofjes’- vandaar de naam).

Glutenvrije snacks

Voor vrijwillige of noodzakelijke aanhangers van een glutenvrij dieet, bieden zowel Naturecrops Europe als Paul’s Quinoa voldoende alternatieven op basis van quinoa. Zo maken zij quinoarepen – het alternatief voor de mueslireep voor onderweg-, en ook smakelijke, glutenvrije pompoensoep.

Andere Nederlandse exposanten zijn Florentin BV met mediterraanse snacks, ook voor de catering sector, en de biologische diervoederproducent Yarrah Organic Petfood. Zij produceren biologische-, vegetarische-, en/of veganistische diervoedingsproducten.

Groothandelsmarkt Rungis: hall voor biologisch op Rungis aan de “Avenue de la gastronomie’

Rungis, met 1.000 grossierhuizen de voornaamste Groothandelsmarkt van Frankrijk (t.z.v. Parijs bij Orly gelegen) kent, sinds dit jaar, een aparte hall voor grossiers in biologische producten. Om hieraan bekendheid te geven, was ook Rungis op Natexpo aanwezig met aan paviljoen. Eén van de doelstellingen van Rungis is om biologische producten beter op de kaart te zetten voor de horeca en catering sector. Dit marktsegment is immers sterk ontwikkeld in het gebied Parijs en omstreken. Rungis wenst namelijk model te staan als speler in ‘duurzame en verantwoorde voedingsmiddelen/ecoproducten’ en streeft voor eind 2016 naar een aandeel van 5% voor deze producten in zijn totaalomzet.

ProNatura, reeds aanwezig in het ‘Pavillon Bio’, heeft aangegeven zijn productassortiment voor de horeca op te voeren. Een andere grote speler in dit paviljoen is Dynamis.

Het ‘Pavillon Bio’ zal deel uitmaken van de ‘Avenue de la gastronomie’ waarvan de opening gepland staat in 2016, met een aantal logistieke faciliteiten. Dit geheel zal op zijn beurt deel uitmaken van de toekomstige ‘Cité de la Gastronomie’ van het Departement Val-de-Marne. Voor de grossierslijst: zie onderaan (website Rungis).

*Meer weten over:

. de biologische markt, distributeurs en grossiers

. op zoek naar adresmateriaal van in bio gespecialiseerde:

Grossiers – product gespecialiseerde grossiers – importeurs (handelshuizen)

Neem dan contact op met het Landbouwbureau Parijs (PAR-LNV@minbuza.nl)

*Informatieve websites:

. NATEXPO: http://www.natexpo.com

. SYNABIO (koepelorganisatie van fabrikanten, grossiers en handelshuizen): www.synabio.com

. SYNADIS Bio (brancheorganisatie van gespecialiseerde distributeurs): www.synadis.fr

. SYNADIET (brancheorganisatie van fabrikanten en handelshuizen in voedingssupplementen): www.synadiet.org

. FNDE (brancheorganisatie van speciaalwinkel ketens verfijnde kruideniersproducten en biologische producten): www.fnde.com

. Groothandelsmarkt RUNGIS (t.z.v. Parijs): ruim 1.000 grossiershuizen en, sinds dit jaar, een aparte hall voor grossiers in biologische producten. Aparte adressengids van grossiers in bio: “Qui fait quoi à Rungis Spécial Bio ». Link : http://www.rungisinternational.com/documents/fr/QFQ-2013/QFQspecialbio.pdf

. Agence Bio (Agentschap van het FRA ministerie van Landbouw voor de ontwikkeling van de biologische landbouw en markt) – statistieken, marktontwikkelingen per productgroep, adressengids fabrikanten, handel, distributeurs enz. : www.agencebio.org

. Biolineaires (vakblad): www.biolineaires.com

 

 

%d bloggers liken dit: