Met private label producten de Franse markt op?: denk aan WABEL SUMMITS (Grocery Summit in november a.s.) en M.A.D.E.

De WABEL Summits (grocery, frozen, chilled & dairy) en vakbeurs M.A.D.E. (ex-MDD Expo private label) kunnen u verder helpen.

Wat is WABEL:

WABEL is 5 jaar geleden opgericht en heeft de vorm van een (commercieel) ‘platform’ dat ten doelheeft om leveranciers en inkopers van Franse (maar ook Europese) supermarktorganisaties met elkaar in contact te brengen. WABEL meent dat veel retailers die in contact willen treden met leveranciers van private label voedingsmiddelen voor hun supermarktorganisatie, geen goed inzicht hebben in ‘who’s who’ op de Europese markt, vandaar de oprichting van het platform dat zowel ‘digitaal als fysiek’ functioneert.

Digitaal:  elke leverancier van private label in de EU, mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet (er geldt onder meer een minimum jaaromzet als ‘drempel’; ook wordt de financiële bedrijfssituatie gecontroleerd) kan lid worden, komt vervolgens in de Wabel catalogus, krijgt toegang tot de ‘sourcing & selling’ activiteiten alsook de market data van Wabel. Een groot aantal van de Franse retailers, maar ook distributiebedrijven als onder meer Auchan, Leclerc, Monoprix, Intermarché, Super U, Franprix, Cora, Casino, verder Colruyt, Dia, Tesco, Migros of Metro, zijn aangesloten.

Fysiek: Wabel (‘bringing private label players together’) organiseert ook Engelstalige ‘fysieke’ meetings met tailor made B2B afspraken voor leverancier en retailer, conferenties en innovatieprijzen (Wabel awards for private label innovation). Dit zijn de zgn. ‘Summits’ en worden georganiseerd voor verschillende productcategorieën.

Er vinden 4 Summits plaats in een kalenderjaar: Frozen Summit (maart), Chilled & Dairy Summit (april), Household &Personal Care Summit (oktober) en Grocery Summit (november).

De eerstvolgende (food) Summits zijn:

. Grocery Summit (9-10 november 2016)

. Frozen Summit (22-23 maart 2017)

. Chilled & Dairy Summit (12-13 april 2017)

Website:  www.wabel.com/event-list

*Vakbeurs M.A.D.E. (ex MDD-EXPO private label) – 28-29 maart 2017

Deze jaarlijkse vakbeurs voor leveranciers van private label producten & e-commerce (food en non-food) vindt jaarlijks plaats in de maand maart in de beurshallen van Paris-Expo Porte de Versailles. De naam van de beurs in 2017 is veranderd in M.A.D.E. (Marques Associées Distribution Event). MADE 2017 staat in het teken van 4 productsectoren: versproduct, droge producten, diepvries en non-food. V.w.b. food: speciale aandacht zal worden gegeven aan: biologisch, free from, regionale producten, premium, nomadisme, eco-concepten, vegan, etnisch, snacking en ‘Made in France’.

Aan MDD-Expo 2015 namen 500 exposanten deel, waarvan 150 buitenlandse bedrijven. 80% van de bezoekers zijn decisionmakers, afkomstig van retail, gespecialiseerde winkelketens, e-commerce, foodservice & cash&carry, grossiershandel, freezer centers/home service, winkelketens van cosmetica/voedingssupplementen, industriëlen die op zoek zijn naar toeleveranciers. De bezoekers (circa 5000) komen uit Europa alsook van buiten Europa.

*Marktaandeel private label neemt af, maar neemt juist toe voor het biologische product

De private label markt kent, a.g.v. de ‘prijzenoorlog’waardoor het prijsverschil tussen private label producten en nationale merkproducten kleiner is geworden, een dalende tendens, maar een kentering is altijd mogelijk. In de periode 2009-2012 beliep het marktaandeel van private label nog 30%. Sindsdien is dit aandeel in 2015 gedaald naar 28%.

Volgens het onderzoekbureau Nielsen, ligt de oplossing voor de retail in differentiatie en innovatie.

Het marktaandeel van bepaalde productgroepen onder private label nam echter juist toe! Biologisch en premium: dit biedt kansen voor de NL exporteur.

De toename was als volgt (2015): biologische producten (+4,7%) en premium (+2,3%).

V.w.b. biologische producten: leidende supermarktorganisaties zijn hier, in afnemende volgorde: Monoprix, Casino, Sysrem U, Carrefour Market, Géant, Carrefour, Simply Market-ATAC, Auchan, Cora, Match, Leclerc en Intermarché.

V.w.b. premium producten: leidende supermarktorganisaties zijn hier, in afnemende volgorde: Monoprix, Geánt, Casino, Carrefour Market, System U, Cora, Carrefour, Intermarché, Leclerc, Match, Simply Market-ATAC en Auchan.

Productgroepen die een forse afname lieten zien: ‘1er prix’ (-8,7%) en het versproduct (geen zuivel).

Meer informatie bij Landbouwbureau Parijs (PAR-LNV@minbuza.nl)

*Websites:

www.wabel.com/event-list

http://mdd-expo.com/MADE

www.nielsen.com

%d bloggers liken dit: